tiistai 2. tammikuuta 2018

Vuoden 2017 säästötavoitteen tulos

Joulukuussa sain säästöön 1983 €, mikä tarkoitti, että koko vuoden säästösummaksi tuli 22 353 €, joka on siis hieman yli vuodelle 2017 asettamani tavoitteen (22 000 €). Luulin aikaisemmin, että tavoite ei tulisi täyttymään, koska luulin joulukuun palkkani menevän verokortin lisäprosentille. Olin kuitenkin unohtanut, että tammikuun tili meni vuoden 2016 verokortille, joten sainkin joulukuussa lähes saman verran kouraan kuin aikaisemminkin.

Vuoden 2017 tavoite oli mielestäni aika hyvin asetettu. Se tuli niukasti täyteen, mutta se tuli loppujen lopuksi täyteen aika helposti. Vaikka löysäsin vuoden aikana mielestäni aika paljon asennettani kuluttamiseen, niin tavoitteen kanssa ei silti tullut suurempia ongelmia. Tavoite oli myös hieman kovempi kuin edellisvuoden toteuma (kuviossa alla), mikä on aina hyvä merkki siitä, että eteenpäin on menty. Ei myöskään ole syytä surkutella lisääntyneitä kuluja, jos säästösumma kasvaa samalla. Lisäksi vuoden säästösummani oli selvästi suurempi kuin vuoden 2017 kuluni, mikä tarkoittaa sitä, että sain vuoden aikana säästöön yli vuoden verran kuluja/rahaa/aikaa/vapautta.



Säästösumman suhteen minun on syytä huomauttaa, että lopullisen verotuksen varmistuessa teen aina korjauksen kyseisen (vero)vuoden lukuihin, joten voi olla, että vuoden 2017 säästösumma tuleekin olemaan alle 22 000 €, jos maksettavaksi tulee yli 353 € mätkyjä. Esimerkiksi viime vuodelta olen veronpalautusten myötä tehnyt korjauksen joulukuulle, joka nosti vuoden 2016 säästösummaa siitä, millaiseksi sen alun perin olin raportoinut. Toisaalta mätkyilläkään ei ole mitään väliä, koska teen tavoitteeni sen mukaan, mihin ajattelen nettopalkallani pystyvän, eikä muodollisilla jälkikäteisillä kirjauksilla ole väliä.


Kun vertaa eri vuosien säästömääriä, niin 2015 näyttää isolta kuopalta. Tuo pudotushan johtui työpaikan vaihdosta seuranneesta tulonmenetyksestä ja säästöjen syömisestä. Kuoppa näyttää syvältä, mutta kun vaihtaa tarkastelukulmaksi kuukausitason kumulatiivisen säästömäärän (kuvio alla), niin eipä tuo niin iso lommo olekaan. Aika suoraa viivaa on menty ylöspäin ja nyt ollaan jo lähes 80 000 €:ssa. Ei tuohon voi olla kuin tyytyväinen. Varsinkin, kun tuo pieni lommo on ollut yksi parhaita päätöksiä, jonka olen tehnyt.




En ole vielä päättänyt vuoden 2018 säästötavoitetta, joten teen siitä varmaan erillisen päivityksen myöhemmin. Käytännössä olen miettinyt, että 25 000 € voisi olla hyvä tavoite, mutta se saattaa olla turhan tiukka. Olen tykännyt siitä, että olen ottanut vähän löysemmin rahan kanssa, ja minulla olisi muutama ostos, jota minun olisi syytä tehdä, mutta joita pelkään lykkääväni, jos teen säästötavoitteen liian tiukaksi, niin ehkä tällä kertaa valitsen jonkun helpomman luvun. Käytännössä tavoite tulee varmasti olemaan välillä 22-25 000 €, mutta mietitään nyt vielä.



1 kommentti: