Eli menin sitten hukkaamaan luotto-/pankkikorttini. Onnekseni löytäjä taisi olla rehellinen ihminen, koska puhelimeeni tuli viesti kortin mitätöinnistä kadonneeksi ilmoittamisen johdosta ennen kuin edes huomasin kortin kadonneen. Tilillä ei näy ylimääräisiä tapahtumia, joten asia ei tainnut tulla uuden kortin hintaa kalliimmaksi. Onnekseni minulla on vielä vanhan pankkini kortti, joten päivittäisasioinninkaan kanssa ei pitäisi olla ongelmia odotellessani uuden kortin saapumista.
Yllättävän rauhallisesti otin kortin katoamisen. Tililläni oli muutama sata euroa ja luottokortilla oli pari tonnia limiittiä jäljellä, joten yli 2500 € menetys ei oikein ollut mahdollinen ja noinkin suuri menetys oli uskoakseni epätodennäköinen. Harmittaisihan sitä pienikin menetys, mutta edes maksimimäärän menettäminen ei merkittävästi vaikuttaisi talouteeni. Käytännössä se olisi tarkoittanut reilun kuukauden säästöjen menettämistä.
Tilanne olisi toinen, jos olisin kerännyt tilille kuukausien menoja vastaavaa määrää rahaa "hätävarana". Tuolloin epärehellinen kortin poimija olisi voinut esimerkiksi lähimaksua käyttäen lypsää tilin tyhjäksi. Nyt, kun pidän tiliä suht tyhjänä, niin vahinko olisi jäänyt pieneksi.
Luottopuolta olisi toki voinut käyttää paljon pahemmin hyväksi, mutta netistä tavaraa tilaamalla jättää aika pahan paperijäljen kortin väärinkäyttäjän jäljille. Lisäksi eikös siinä kysytä laskutusosoitteen postinumeroa varmennuksena, joten pelkällä kortilla ei välttämättä pysty tilaamaan asioita netistä? Ostan niin harvoin mitään netistä, etten ole oikein varma, miten tuo toimii. Luottopuolella myös käsittääkseni luottoyhtiö ottaa helpommin väärinkäytökset vahingokseen, kun taas perus debit-puolella pankki yleensä pistää vahingot kortinhaltijan vahingoksi. En tosin tästäkään ole yhtään varma.
Tärkein varojeni turva oli kuitenkin mielestäni siinä, että valtaosa varallisuudestani on muualla kuin pankkitilillä. Osakkeita on todella vaikea kenenkään epärehellisen viedä minulta. Vaikka joku saisi tietää Nordnetin tai Seligsonin tunnukseni, niin hän ei voisi kuin myydä osakkeet ja siirtää rahat omalle pankkitililleni, joten hän tarvisi vielä tunnukset pankkiinikin saadakseen rahat itselleen. Lisäksi hän joutuisi odottamaan vähintään päivän rahojen siirtymistä Nordnetistä tai Seligsonista pankkitilille.
Vaikka pankissa olevat rahat olisivat eri tilillä kuin mihin pankkikortti on liitetty, niin teoriassa on esimerkiksi mahdollista, että joku kävelee valtakirjan kanssa pankkiin ja nostaa tilin tyhjäksi. Tämä tietysti edellyttää, ettei pankin henkilöstö ole hereillä ja huomaa epäilyttävää nostoa, mutta kyllähän niitä huolimattomia työntekijöitä on pankissakin. On varmasti monia muitakin tapoja viedä hätävaraksi tarkoitetut rahat.
Väittäisin jopa, että mitä vaikeampi joku omaisuus on muuttaa rahaksi, sitä paremmassa turvassa se on. Omistamiani asunto-osakkeita on esimerkiksi vaikea viedä minulta, koska ne ovat turvassa pankin holvissa lainojeni vakuutena.
No joka tapauksessa tällä kertaa taisin selvitä säikähdyksellä. Pitää olla jatkossa tarkempi.
Luottokortille voi nettipankissa(ainakin Nordeassa) laittaa vuorokausikohtaisen nostorajan sekä nettimaksurajan, joilla voi estää tilin tyhjentämisen.
VastaaPoistaLähimaksamisessa maksu on rajattu alle 25€ per maksu lisäksi on pankkikohtaisia rajoituksia, jossa ilman tunnuslukua tehtyjen lähimaksujen määrää ja kokonaisarvoa on rajoitettu.
Laittamalla nuo korttien asetukset kuntoon pystyy rajaamaan vahinkoja korttien katoamis-/varkaustapauksissa. Kunpa kaikki omaiset neuvoisivat myös iäkkäitä vanhempiaan nostorajoitusten käytössä.
Tuo on kyllä ihan totta. Pitääpä tarkistaa omat asetukseni. Tosin taitaa olla todennäköisempää, että ne muuttuvat haitaksi omia tarpeita toteuttaessa kuin auttavat varkaustilanteessa. Tai sitten ne pitää laittaa niin korkeaksi, ettei niistä ole enää suurta hyötyä.
PoistaOn vastuuta myös debit-korteilla lainsäädännöllä rajattu. "Kortin haltijan vastuu kortin käytöstä lakkaa, kun pankki tai pankin ilmoittama taho on vastaanottanut ilmoituksen kortin katoamisesta tai oikeudettomasta käytöstä. Asiakas voi kuitenkin olla vastuussa kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos itse on toiminut huolimattomasti. Vastuu rajoittuu pääsääntöisesti 150 euroon. Vastuuraja ei kuitenkaan päde, jos asiakkaan katsotaan toimineen tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Näin voi olla esimerkiksi, jos asiakas kortin katoamisen havaittuaan laiminlyö katoamisilmoituksen tekemisen kokonaan." http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palveluita/Maksupalvelut/Maksuvalineet/Maksukortit/Pages/Default.aspx
VastaaPoistaTämä ei hirveästi lohduta, jos tili keretään tyhjäämään ennen kuin huomaa kortin kadonneen (katoamisilmoitusta ei voi tehdä, jos ei tiedä kortin kadonneen).
PoistaKadonneen/varastetulla kortilla tehdyistä ostoista vastaa pääsääntöisesti pankki, mikäli et ole toiminut huolimattomasti kuten säilyttämällä tunnuslukua samassa lompakossa kortin kanssa.
VastaaPoista"Mahdollinen väärinkäyttö on pankin vastuulla silloin, kun korttia käytetään ja säilytetään korttiehtojen mukaisesti, ja sen katoamisesta ilmoitetaan viipymättä."
http://opuslex.fi/artikkelit/kauppa-ja-sopimus/vastuu-luottokortin-oikeudettomasta-kayttamisesta/
Tämä on nyt vähän epäselvä minulle tässä ja yllä ilmoitetuista lähteistä. Eli katkeaako oma vastuu siihen, kun kortti ilmoitetaan kadonneeksi, vai takautuvasti jo ennen ilmoitusta tapahtuneista ostoksista sillä perusteella, että ilmoitus on tehty viivytyksettä?
Poista"Takautuvasti" http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20100290#L7P62
PoistaOk, niinpä näyttäisi. Kiitos tiedosta!
PoistaEipä nuo kortit paljo stressaa taskun pohjalla. Talous ei kaadu jos kortti häviäisi.
VastaaPoistaKäytän nostorajoituksia. Suojaavat myös itseltä.
VastaaPoista