perjantai 10. helmikuuta 2017

Säästöjen tilannekatsaus tammikuu 2017

Tammikuussa sain säästöön 2788 €. Varsin korkea säästösumma johtui pääosin siitä, että tammikuussa käytettiin vielä loppuvuodesta hankkimaani muutosverokorttia, jossa oli varsin matala veroprosentti. Tammikuun hyvän lukeman ansiosta ensimmäinen askel kohti vuoden 2017 tavoitettani (22 000 €) oli siis varsin reipas loikka. Tästä on hyvä jatkaa. Loppuvuonna pitäisi saada säästöön keskimäärin n. 1750 €/kk. Kova lukema, mutta mahdollinen.


Näitä säästövuosia alkaa nyt olla jo muutama takana, niin päätin, että on aika lisätä seurantaan myös kuvio kumulatiivisen säästömäärän kehityksestä. Kyse on siis siitä kuinka paljon olen yhteensä siirtänyt säästöön, eli kuvio ei huomioi arvonmuutoksia tai muita sijoitusten tuottoja, kuten osinkoja. Toisaalta, kuten olen aikaisemmin maininnutkin, nettovuokratulot se sisältää, mikä on toisaalta epäjohdonmukaisuus, mutta koska olen sitä jo käyttänyt pidemmän aikaa, en ole valmis siitä luopumaankaan.

Nyt kun kuviota katsoo, niin se tuli jotenkin itselleni yllätyksenä. Olen kyllä tiennyt, että olen saanut hyvin säästöön, mutta se kuinka paljon ja kuinka pienen lommon lyhyt työttömyyspätkäni teki, tulivat yllätyksenä, kun sitä katsoo visuaalisessa muodossa. Uusi kuvio lisäsi kyllä taas motivaatiota jatkaa valitsemallani tiellä!




2 kommenttia:

  1. Tilanteesi kehittyy oikeaan suuntaan :)

    VastaaPoista
  2. Mahtava päästä mukaan seuramaan tavoitteen kehittymistä! Itsellänikin on 10 000 euron tavoite vuodelle 2017 opiskelijana, tavoite on kova, mutta uskon sen olevan mahdollista.

    VastaaPoista