maanantai 17. maaliskuuta 2014

Linkkivinkki + Hinta vs Arvo

Nykyään asiat ovat siinä mielessä hyvin, että kenenkään ei periaatteessa tarvitse mennä yliopistoon oppiakseen siellä opetettavat asiat. Samat asiat löytyvät ilmaiseksi netistä. Yliopistossa opiskelevakin voi löytää omaa professoriaan paremman opettajan netistä. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa omista opettajistani, mutta YouTubesta löytämäni Aswath Damodaranin arvonmäärityksen luennot ovat ihan omaa luokkaansa. En ole vielä ehtinyt katsomaan noita kaikkia, mutta toistaiseksi on tullut erittäin hyvää asiaa. Osa videoista vaatii jonkin verran ennakkotietoa rahoituksesta, mutta löytyy YouTubesta Damodaranin yritysrahoituksen kurssikin, jossa varmasti käsitellään ne perusjutut.

Yksi tärkeimmistä opeista, mikä noista arvonmäärityskurssin videoista on (toistaiseksi) jäänyt mieleen, on hinnanmäärityksen ja arvonmäärityksen ero. Kuten sanonta menee: "Hinta on se, mitä maksat, ja arvo on se, mitä saat."

Samoihin aikoihin, kun katsoin tuota videota, tuli uutinen, että Facebook on ostanut WhatsApp:in. Hinnan järkevyyttä perusteltiin sillä, että Facebookin ja Twitterin markkina-arvot per käyttäjä ovat paljon suuremmat kuin se hinta, jota Facebook maksoi WhatsApp:in käyttäjistä. Asiaa on käsitelty esimerkiksi täällä: Wall Streetin analyytikot hyväksyvät Facebookin WhatsApp-kaupan.

Tuossa on siis kyse puhtaasti hinnoittelusta. WhatsApp ei toistaiseksi tuota mitään, eikä olla pystytty osoittamaan, millä tavalla se voisi tuottaa jotain, joten arvosta on vaikea sanoa mitään. Siksi analyytikot lähtevätkin vetämään hatusta erilaisia hinnoittelukeinoja ansaitakseen palkkansa. Näin ollen: Hinta per käyttäjä. Missään ei kerrota, miksi Facebookin käyttäjä on 170 dollarin arvoinen, miksi Twitterin käyttäjä on 212 dollarin arvoinen tai WhatsApp:in käyttäjä on 42 dollarin arvoinen. Nuo luvut kerrotaan vain, jotta ymmärtämätön sijoittaja miettisi, että: "42 on pienempi kuin 170 tai 212, joten kauppa oli hyvä."

Arvonmäärityksen näkökulmasta ei ole pienintäkään merkitystä kuinka suosittua sosiaalinen media on juuri nyt, jos ei pystytä osoittamaan, että some-yritykset pystyvät realistisesti tuottamaankin kohtuullisen tuoton sijoitetulle pääomalle. Vaikka käyttäjiä olisi kuinka paljon tai vaikka käyttäjämäärät kasvaisivat kuinka nopeasti, niin se ei auta sijoittajaa, elleivät tulot kasva samalla. Eikä tulojen voida pelkästään olettaa kasvavan. Täytyy osata näyttää mistä ne rahat tulevat ja kuinka nopeasti. Jos ei pystytä edes kertomaan, mistä raha tulee tulemaan, niin aika heikolla pohjalla on sijoituspäätös.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti