maanantai 14. maaliskuuta 2016

Käyntini Elite Varainhoidossa

Meille kaikille varmasti tulee ajoittain puheluita, joissa yritetään saada kuuntelemaan, kun pankkiiriliike kauppaa tuotteitaan. En ole koskaan aikaisemmin kerennyt tai halunnut mennä kuuntelemaan myyntipuheita, mutta tällä kertaa päätin mennä kuulemaan, mitä Elite Varainhoidolla olisi tarjota.

Minulla on aina ollut vahvoja ennakkoluuloja siitä, millaisia tuotteita ja palveluita tämänkaltaiset toimijat tarjoavat. Tarkoituksenani oli olla mahdollisimman avoimin mielin, niin etteivät ennakkoluuloni saa yliotetta. Eihän sitä tiedä, jos vaikka tarjolla olisi jotain, mitä en ole osannut kaivata.

Toinen syy käynnille oli se, että halusin nähdä millaisia myyntikikkoja suomalaiset varainhoitoalan ihmiset käyttävät. Odotin mielenkiinnolla saanko kokea Wolf of Wall Street tyyppistä tykitystä, vai jotain ihan muuta?

Tapaaminen alkoi varsin lupaavasti. Myyntimies (koska sitä nämä "sijoitusneuvojat" oikeasti ovat) kertoi, että Elite on ihan erilainen kuin muut pankkiiriliikkeet. Kuulemma he eivät saa palkkiota tiettyjen kalliiden tuotteiden tyrkyttämisestä vaan siitä, että asiakas saa tuottoja. Kuulostaa ihan hyvältä.

Siitä alkoikin alamäki. Esitys oli insinöörimäinen "tällainen on meidän tuote", jossa asiakkaan kuunteleminen unohdettiin täysin. Vaikka annoin tärppejä kertomalla koulutukseni ja sijoitushistoriani, niin näistä ei seurannut syventäviä kysymyksiä tarpeideni ja tietotasoni selvittämiseksi. Sen sijaan insinöörimäinen tuotteiden kuvailu jatkui.

Lopullisesti Elite menetti uskottavuutensa, kun myyntimies kehui positiivisena seikkana sitä, että heidän rahastossaan on korkeampi salkun kiertonopeus kuin Nordean vastaavissa. Vähääkään sijoittamista seuraavat tietävät, että salkun kiertonopeus indikoi huonoja tuottoja eikä hyviä, joten kiertonopeudella kehuminen kertoo joko osaamattomuudesta tai sitten vedättämisestä. Kumpikaan ei ole toivottava ominaisuus varainhoitajalta.

Minulle kehuttiin myös sitä, kuinka Elitellä on tarjolla enemmän rahastoja kuin muilla. Minulta kysyttiin jotain tyyliin "Kumpi on parempi 120 vai 140 rahastoa?" (luvut ovat hatusta vedettyjä, kun en muista todellisia lukuja). Tämäkin kertoo mielestäni tietynlaisesta osaamattomuudesta, koska todellisuudessahan liian suuri määrä vaihtoehtoja passivoi ja on siten huono asia. Kymmenestä rahastosta on helpompi löytää kohde rahoilleen kuin sadasta. Jos valinta on liian vaikea, ihminen valitsee oletusvaihdoehdon eli tässä tapauksessa olla sijoittamatta. Arvostaisin "Me ollaan valittu sinulle kymmenen parasta vaihtoehtoa, joista sinun on helppo valita itsellesi parhaat" lähestymistapaa paljon enemmän kuin tuota määrän hehkuttamista. Tämänkin myyjä olisi voinut tietää, jos hän olisi kysellyt enemmän ja puhunut vähemmän.

Seuraavaksi minulle kerrottiin kuinka Elitellä oli raaka-ainesyklin kääntyessä soitettu kaikki raaka-aineisiin sijoittaneet läpi ja kehotettu myymään noita sijoituksia. Tämä on kieltämättä ollut kiitettävä suoritus, mutta tällaisiin ennustuksiin tyypillisesti liittyy se, että osumien lisäksi tulee vähintään yhtä monta hutia (jotka transaktiokulujen muodossa tulevat kalliiksi sijoittajalle). Yhden väitetyn osuman perusteella en vielä heidän ennustajanlahjoihinsa usko. En kuitenkaan halunnut kiusata myyntimiestä hänen työpaikallaan, joten vaikenin näkemyksistäni. Olin päättänyt, että kerron mielipiteitäni vain, jos niitä kysellään, ja kun kysymyksiä ei tullut, niin sain olla aika paljon hiljaa.

Viimeisenä niittinä olivat vielä kulut, jotka olivat muistaakseni 2-3 % luokkaa. En muista miten ne menivät merkintöjen, lunastusten ja hallinnointipalkkioiden välillä, mutta koska ne olivat niin paljon liikaa, kiinnostus oli täysin mennyt. Tai olihan se kiinnostus aika vähäistä jo ennen tuohon vaiheeseen pääsemistä. Kuluista täytyy tosin sanoa, että jos vaihtoehtona on olla sijoittamatta tai sijoittaa kalliisiin tuotteisiin, niin onhan se silti parempi maksaa ne kulut kuin jäädä kokonaan ilman tuottoja. Itselleni kuitenkin sijoittaminen on sen verran tuttua, ettei minulla ole mitään syytä maksaa tuollaisia palkkioita kenellekään.

Minulle ei loppujen lopuksi käynyt selväksi, millä tavalla Elite eroaa muista pankkiiriliikkeistä. Hyvin samankaltaista tekstiä sieltä tuli, mitä olisin odottanut esimerkiksi Alexandrialta. En tosin ole ikinä käynyt Alexandiaa kuuntelemassa, joten ehkä siellä on vielä astetta pahempaa tekstiä.

No mutta tämä oli vain minun kokemukseni. Varainhoito on varsin henkilöriippuvaista touhua, joten voi olla ihan paikallaan käydä itse kuuntelemassa, voisiko joku Eliten varainhoitajista tarjota juuri sinulle oikeanlaista palvelua. Minulle tämä juttu ei ole (mikä olikin odotettavissa).



19 kommenttia:

  1. Huh, kiitos että kävit niin meidän muiden ei tartte! Tuo salkun korkealla kiertonopeudella ja suurella rahastojen määrällä ylpeily on jo aika paksua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoisia tarinoita Elite varainhoidosta. Valitettavasti olen itsekin moiseen hairahdettuani joutunut toteamaan tuon yhtiön osaavan rokottaa "palveluistaan" käsittämättömiä palkkioita, vaikka tappioputkelle ei päätä näy.
      Vuoden 2015 alkupuolella, sen ison notkahduksen aikaan, Eliten sijoituksista suli noin 20%, jota ei vieläkään ole saatu kurottua umpeen, toisin kuin useilla muilla toimijoilla.
      Vuoden 2016 loppupuolella heidän asiakkailleen netissä näkyvässä järjestelmän osassa tehtiin "päivityksiä", jonka seurauksena vielä 3kk päivityksen voimaantulosta asiakas ei näe yhtäkään raporttia ennen 1.1.2016 aikaisista tapahtumista! Tämän tarkoituksena lienee peitellä vuoden 2015 huonojen sijoitusten negatiivinen vaikutus asiakaskuntaan.
      Suosittelen ehdottomasti olla menemättä heidän kutsumiinsa myyntitapahtumiin.
      Paremman, varmemman ja huolettomamman tuoton säästöilleen saa mistä hyvänsä tavallisesta pankista.
      Seuraavasta linkistä löytyy mielenkiintoista lisätietoa:
      https://www.taloustaito.fi/Sijoitukset/Karon-porssiviikko/Suomen-kallein-sijoitusrahasto/

      Poista
  2. Tällainen palvelu ei minusta paljoa eroa, vaikka myyntimies olisi jo korvattu robotilla. Viitaten eilen kohistuun uutiseen, missä arveltiin suurimman osan sijoitusneuvojista vaihtuvan robotteihin lähitulevaisuudessa. Eroa olisi vain se, että olisit voinut kuunnella myyntipuheen omalla kotisohvalla internetin välityksellä. :D

    T: Ananas
    Yksinhuoltajan selviytymisopas

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmm... Mitenköhän tuo robotti sijoitusneuvoja eroaisi nykyisestä tilanteesta, jossa kuka tahansa voi etsiä netistä tietoa vaihtelevanlaatuisista lähteistä?

      Poista
  3. Jos tuotteen hinta on kaksikymmenkertainen toiseen ( 20* 0,15% = 3,0% kun monet Vanguardin etf:t maksavat halvimmillaan 0,03%) on myyntimiehen syytäkin kehua.

    Sopii pyöritellä vaikka tuolla:

    http://www.seligson.fi/suomi/sijoitustieto/tyokalut/laskurit/tuottolaskuri.html

    Mitähän kaveri olisi tuumannut, jos tuon olisit virittänyt eteen?
    - No tietysti, että miten heidän rahasto nyt vaan tuottaa enemmän, kun on oikeat osakkeet ammattimies katsonut kristallipallolla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisihan siinä ollut potentiaalia mielenkiintoisille keskusteluille, mutta olin tosiaan linjannut, etten liikaa ala väittää vastaan ja toisaalta minulla oli vähän kiirekin.

      Poista
  4. Jos kulut alkaa lähestyä tuommosta 3% vuodessa niin melkeinpä ite jättäsin rahat käyttötilille makaamaan. Vaikka näinä huonoina aikoina saisitkin tuottoa esimerkiks sen 5% sijotukselle niin verot, yms maksut huomioon ottaen piensijoittajalle käteen jäävä max 2% on ihan onneton tuotto. Jotkut pohjoismaiset pankit tarjoavat lähes saman tuoton kun heittää rahansa määräaikaistalletukseen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo onhan se noinkin.

      Toisaalta ajattelen, että ihmisen on helpompi siirtyä huonosta varainhoidosta hyvään oman varallisuuden hoitoon kuin korkotilistä osakemarkkinoille. Näin uskon, koska ensimmäisessä vaihtoehdossa sijoittaja ei lisää riskiään, vaan saa vain paremman tuoton rahalleen. Korkotililtä osakemarkkinoille siirtyminen puolestaan tarkoittaa samalla riskitason nousua, mikä voi toimia esteenä siirtymiselle. Tai voi käydä jopa niin, että 5 v tasaista korkotuottoa saanut rohkaistuu siirtymään osakemarkkinoille ja menettää ensimmäisenä vuonna 30 %. Tämän jälkeen hän kuvittelee osakkeiden olevan surkea idea ja palaa korkotuotteisiin 30 % köyhempänä eikä koskaan palaa osakkeisiin.

      Poista
  5. Kuuntele huviksesi Nordnetin rahapodi jakso 23...

    Itsellä samantyyppinen kokemus Alexandriasta. Nuori nainen, jonka varmaankin ensimmäinen asiakas olin, piirteli liitutaululle kestävyysvajeesta ja kertoi vain ja ainoastaan säästövakuutuksesta. Olin mennyt paikalle kuuntelemaan minkälaisia erilaisia tuotteita heillä on, mutta en saanut tätä tietoa. Myöhemmin, ja yhä edelleen. kyseisestä paikasta soitellaan. Kerran tämä nainen soitti ja kun vastasin, hän pyysi minua kahville (?). Olimme suht saman ikäisiä ja yhteisiä tuttujakin oli, joten jäin hämmennykseen siitä, oliko kyseessä ystävällisyysele vai myynti. 99% varmuudella kuitenkin myynti, joten kieltäydyin..

    Mielenkiintoinen blogi sinulla! Aloittelen omaani.

    t. Ekonomimmi
    http://ekonomimmin.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kokemuksesi jakamisesta. Mielelläni kuulisin enemmänkin eri ihmisten kokemuksista näiden toimijoiden kanssa, koska tosiaan samankin firman kanssa voi olla ihan erilaisia kokemuksia ihan jo sen takia, että pöydän toisella puolella istuu eri henkilö.

      Pitääpä yrittää paremmalla ajalla tutustua blogiisi tarkemmin.

      Poista
  6. Jyväskylän Aleandriassa kävin kesällä 2015, ihan samoilla ajatuksilla menin kuin sinäkin. Ensin tenttasivat mitä sijoituksia minulla on, kerroin suurimman osa, tosin puolitin summat kun niitä myös kysyttiin. Pukuun pukeutunut myyntimies oli noin 25 vuotias ja kertoi rahstosäästämisestä ja joukkovelkakirjalainoista joita heidän kauttaan sai. Kaikki kulut palveluissa oli kovat, mutta Kahvi oli hyvää ja tuoli pehmeä. SEB:in rahastoja myivät ja kehui ne taivaaseen peukkua näyttäen pariinkin kertaan, sisäisesti nauratti se ele. Olin jo etukäteen 90% varma etten lähde mukaan, ja noin tunnin setin jälkeen kiitin tiedoista ja kahvista ja olin 100% varma etten lähde mukaan. Tuosta on nyt noin 10kk ja kolme kertaa sieltä on soitettu perään, joka kerta olen aika selkeästi ilmaissut etten ole kiinnostunut, kävin vain katsomassa millainen tarjonta heillä on ja se ei minua kiinnosta.. Aina on kuulemma uusia juttuja ja tuotteita tullut, mutta eivät kuluista osaa puhelimessa kertoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varainhoitoala on kyllä siitä mielenkiintoinen ala, että se, mikä asiakkaalle olisi paras vaihtoehto (eli alhaiset kulut), on se, mitä varainhoitajan ei kannata tarjota, kun sillä ei tienaa.

      Asiantunteva varainhoitaja pystyisi puolessa tunnissa tekemään sijoitussuunnitelman, jota asiakas pystyisi itsenäisesti noudattamaan, ja joka ajaisi asiakkaan etuja huomattavasti paremmin kuin mikään, mitä he nykyään tarjoavat. Mutta vaikea sillä puolella tunnilla on rahaa tehdä.

      Poista
  7. Kiinnostava blogikirjoitus, itse olen kuitenkin erään varainhoitotalon asiakas ja mielestäni ovat hoitaneet hyvin tonttinsa. Vertasin sinun "Tuotot" välilehdellä näkyviin summiin ja ovat he kulujen jälkeenkin pesseet sinut, lisäksi eivät ole 12% hävinneet indeksille.

    Näkemyksesi ovat toki hyviä, mutta mielestäni Varainhoitoalan upside tulee vaivattomuudesta ja kohtalaisesta tuotosta.

    tj

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletetaan, että varainhoidolla on mahdollista saada ylituottoa suhteessa indeksiin muuten kuin tuurilla (mikä ei ollenkaan ole itsestään selvää, koska tutkimustulokset käytännössä kertovat muuta). Tällöinkin täytyy tiedostaa, että vaikka ylituotto on mahdollista, niin iso osa varainhoitajista ei siihen pysty. On myös paljon varainhoitajia, jotka ovat saaneet ylituottoja tuurilla. Näin ollen, jotta sijoittaja pystyisi tunnistamaan ne varainhoitajat, jotka pystyvät johdonmukaisiin ylituottoihin, hänellä täytyy olla sen verran asiantuntemusta sijoittamisesta, että hän pystyisi hallinnoimaan omia varojaan. Tällöinkään varainhoito ei siis ole kovinkaan kannattavaa, koska oma hoito on halvempaa. Vaivattomampaa varainhoito toki on.

      Sitten on näitä tilanteita, jolloin osakkeet tuottavat poikkeuksellisella tavalla. Jos esim varainhoitaja on 90-luvun lopulla sijoittanut IT-osakkeisiin, hän on saanut valtavat tuotot muutaman vuoden ajan, mutta sitten katosikin valtaosa pääomasta IT-kuplan puhjetessa.

      Nyt on käynnissä ajanjakso, jolloin kasvuosakkeet ovat tuottaneet paremmin kuin arvo-osakkeet. Pitkällä tähtäimellä arvo on tuottanut paremmin, mutta jos arvostelee salkunhoitajia viimeisten vuosien perusteella, niin arvosijoittajat ovat "huonoja" ja kasvuun sijoittaneet "hyviä". Muutaman vuoden päästä roolit saattavat olla taas vaihtuneet. Käytännössä esimerkiksi minun tai kenen tahansa muun sijoitustaitoja voidaan edes kohtuullisella tasolla arvioida vasta muutaman vuosikymmenen sijoituskokemuksen jälkeen, kun syklit ovat menneet läpi muutamaan otteeseen. Tuolloinkaan tuurin vaikutusta ei käytännössä voida poissulkea.

      Sinänsä minulla ei ole mitään varainhoitoa vastaan, mutta useita prosentteja siitä ei kannata maksaa. Seligsonilla esim on varainhoitorahasto Pharos, jolla saa kokonaisvaltaisen varainhoidon kohtuuhintaan. Valtavia ylituottoja tuolla rahastolla ei toki tehdä, mutta mielestäni varainhoitajan ensisijainen tehtävä on varmistaa varojen säilyminen ja vasta toissijaisesti hakea ylituottoja.

      Poista
  8. Hyvä kun tuli selväksi tämä Elite, voin hyvällä mielellä perua tarjotun tapaamisen!

    VastaaPoista
  9. Kiitos todella asiallisesta kirjoituksesta, Tästä puuttui se jokaisen pankkiriyhtiön yleistäminen. Olen toisen alan yhtiön palveluksessa ja juuri tällaisiin seikkoihin ollaan koetettu puuttua myynnissä. Olen myös muilla aloilla ollut myynnin tehtävissä ja huonojen toimijoiden yhtenevä tekijä on se että tuotteet ei kestä vertailua ja tarjouksia ei Oo pokkaa kirjoittaa. Tällä uudet pätevätkin myyjät myrkytetään alusta alkaen insinöörimäiseen tuoteoksennukseen ja uskomaan sokeasti omaan tuotteeseen. Sitten haukutaan kilpailijat ilman kunnollista argumentointia ja kauppa on varmasti menetetty. Pari hyvääkin taloa löytyy ja puhelusta sen yleensä jo huomaa mitä siellä on vastassa, kokeilkaa rohkeasti

    VastaaPoista
  10. Kiitos kirjoituksestasi, taisin harhautua sama(kaltaise)n insinöörimäisen myyntimiehen esitystä kuuntelemaan joitakin aikoja sitten. Mielestäni käsitellyt teemat olivat samankaltaisia kuin sinulla, jotain asiallistakin kerrottiin, mutta myyntimies antoi myös lupauksia rahojen tulvimisesta tuottoina hänen suosittelemissaan ratkaisuissa (jos olen ihan tarkka myyntimies ei tainnut sanoa, että raha tulvii asiakkaalle, mutta silläkin tavalla puhutun saattoi käsittää). Myyntiesittely päättyi käskyyn allekirjoittaa ja pankkisiirtokuitin ojentamiseen ilman, että myyntimies olisi ehdottanut esim. rahastoesitteeseen perehtymistä tai maininnut tuotto-odotukseen liittyvistä epävarmuuksista. Ehkä myyntimies oli mielestään kertonut tarvittavan. Uloskävellessäni minusta tuntui vedätetyltä ja siksi oli mukava lukea kirjoituksesi: muitakin kosiskellaan sijoittamaan mielestäni arveluttavalla tyylillä enkä ehkä ollutkaan hölmö, kun annoin myyntimiehen pitää tulvivat tuottonsa.

    VastaaPoista